تبلیغات
نیروی دریایی نیروی راهبردی - سوخت‌گیری در حین حرکت در دریا
 
نیروی دریایی نیروی راهبردی
این وبلاگ تابع قوانین و مقررات نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران می باشد و صرفا یک پایگاه اطلاع رسانی می باشد.

نیروی دریایی امروز در بسیاری از نقاط عالم و در کشور ما یک نیروی راهبردی است، به چشم یک نیروی راهبردی به نیروی دریایی باید نگریسته شود. سواحل جنوب شرق کشور که در اختیار نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی است، مناطق بسیار مهمی است و ظرفیت های بسیار خوبی برای پیشرفت دارد، به آنجاها اهتمام ورزید و اهمیت بدهید. دریانوردی ها را که امروز بحمدا... شکل پیشرفته ای نسبت به گذشته گرفته است، ادامه بدهید،به زیرسطحی ها اهمیت بدهید و توجه کنید، امکانات و تجهیزات پدافندی سطحی را در همه جا، بخصوص در دریاهای جنوب مورد توجه قرار بدهید. نیروی دریایی امروز بحمدا... ظرفیت های خوبی دارد،بحمدا... فرماندهی خوبی هم دارد.امروز تلاش شما میتواند ثمرات زیادی را به بار بیاورد و شکوفایی برای شما، برای نیروی دریایی،برای کل ارتش جمهوری اسلامی و برای نیروهای مسلح جمهوری اسلامی،انشإا... به بار بیاورد. این را از خدا میخواهیم،به او دل می بندیم و مطمئنیم که آنچه را که او اراده کند و اراده خواهد کرد به آن خواهیم رسید. بیانات فرماندهی معظم کل قوا در دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره)- سال1388

درباره وبلاگ



درکشورعشق مقتدا خامنه ایست فرماندهی کل قوا خامنه ایست... دیروزاگرعزیز مصر یوسف بود... امروز عزیز دل ما خامنه ایست... مدیر وبلاگ : یاسر علیزاده
عکس مدیر وبلاگ



بالای سرم عکس تو را نصب نمودم یعنی که سر من به فدای قدم تو.... مدیر وبلاگ : یاسر علیزاده
نوای بینوایی



دانلود کد پخش کننده رهبر1
صفحه آسمانی



مطالب اخیر
نویسندگان


تصویر

سوخت‌گیری در حین حرکت در دریا یک روش جابجایی سوخت، مهمات و یا سایر تدارکات از شناوری به شناور دیگر است...
تاریخچه
پیش از بکارگیری روش UNREP، استفاده از ایستگاه‌های ذغال‌سنگ تنها راه سوخت‌گیری شناورها در فواصل دور از بندر مبدأ بود. بعدها پیشرفت‌هایی در حوالی دهه 1900 در زمینه‌ی UNREP حاصل شد و در اواخر دهه 1930، UNREP به عنوان روش اصلی سوخت‌رسانی و انتقال تدارکات توسط نیروی دریایی ایالات متحده در نبرد علیه ژاپن در اقیانوس آرام به کار‌گرفته شد. در آن زمان چگونگی بکارگیری این تکنیک که باعث افزایش قدرت مانور نیروی دریایی ایالات متحده می‌گشت جز اطلاعات طبقه‌بندی‌شده‌ی نظامی این کشور قرار گرفته بود تا امکان انجام آن توسط سایر کشورها به حداقل برسد. امروزه این روش اگر نگوییم در همه‌ی کشورها، در اکثر کشورهای دنیا به‌کارگرفته‌می‌شود.
البته آلمانی‌ها نیز در روشی مشابه از نوعی زیردریایی خاص "گاوهای‌شیرده" جهت جابجایی تدارکات در دریا و رساندن آن به زیردریایی‌های خود بهره‌می‌بردند، اما انجام این فرآیند مستلزم صرف زمان طولانی و برقراری ارتباط رادیویی با زیردریایی مورد‌نظر بود. این دو عامل سبب می‌شد گاوهای شیرده به طعمه‌هایی بی‌دفاع برای واحد مهاجم تبدیل شوند. به همین علت بکارگیری این روش به طبع آلمانی‌ها نساخت و سبب کنار گذاشته‌شدن آن شد.

روش‌ها
روش‌های متنوعی در نحوه انجام UNREP وجود دارد که در ادامه به چند نمونه‌ی آن اشاره می‌شود.

سرویس‌دهی پهلو‌به‌پهلو
روش پهلو‌به‌پهلو یا CONREP، روشی است که در آن جابجایی انواع تدارکات چون سوخت، مهمات و یا سایر تدارکات و حتی خدمه امکان‌پذیر است. طی این فرآیند شناور تدارکاتی در یک موقعیت حرکتی یکنواخت سرعت خود را در حدود 7 تا 12 گره‌دریایی ثابت می‌کند؛ پس از آن شناور مقصد در فاصله‌ی حدود 30 یاردی "27 متر" شناور تدارکاتی و در حالت پهلوبه‌پهلو با آن قرار می‌گیرد. سپس یک کابل ارتباطی به وسیله‌ی تفنگی مخصوص به سمت شناور مقصد شلیک می‌شود و پس از برقراری ارتباط سایر کابل‌ها و یا لوله‌ها روانه‌ی شناور مقصد می‌گردند. در طول انجام جابجایی کلیه‌ی فرامین مربوطه از سوی شناور تدارکاتی صادر می‌گردد.
با توجه به موضع شناورها، در این روش، سرویس‌دهی به دو شناور در یک زمان امکان‌پذیر است. این امر سبب افزایش هرچه بیشتر سرعت انجام تدارکات می‌گردد. اکثر شناورهای تدارکاتی توانایی سرویس‌دهی به دو شناور دو سمت خود، در یک زمان را دارا هستند.
در نیروی دریایی ایالات متحده ناوهای هواپیمابر از سمت راستِ "پورت‌ساید" شناور تدارکاتی، (سمت چپِ ناو "استاربورد ساید") سرویس‌دهی می‌شوند اما سایر شناورها توان سرویس‌دهی شدن از هر دو سمت را دارا هستند. علت این امر در نحوه‌ی طراحی ناوهای هواپیمابر است؛ چرا که طرح بدنه به نحوی است که عرشه‌ی پروازی در سمت راست ناو قرار دارد، لذا امکان سرویس‌دهی از آن سمت میسر نیست.
روش سرویس‌دهی پهلوبه‌پهلو، روشی مخاطره‌آمیز محسوب می‌گردد چرا که دو یا سه شناور کنار یکدیگر می‌بایست طی زمانی طولانی و در سرعتی ثابت موقعیت خود نسبت به یکدیگر را حفظ نمایند. کوچکترین خطا در طول پروسه ممکن است سبب ایجاد تصادف گردد. لذا به کارگیری این روش نیازمند نیروی انسانی باتجربه و ماهر است و عوامل عرشه و بریج می‌بایست تماما بر روی موقعیت و سرعت شناور تحت کنترل تمرکز نمایند.
جهت مقابله با شرایط اضطراری خدمه آموزش‌های خاصی را پشت سر می‌گذارند. در شرایطی که امکان تصادف به وجود می‌آید خدمه می‌بایست تلاش خود را جهت وارد شدن حداقل خسارات به‌کارگرفته و حفظ شناورها را حتی اگر به قیمت ناتمام‌ماندن پروسه و یا از دست رفتن تدارکات باشد؛ در اولویت قرار دهند.

 تصویر
روش سرویس‌دهی پهلوبه‌پهلو، روشی مخاطره‌آمیز است.

تصویر
کابل ارتباطی به وسیله‌ی تفنگی مخصوص به سمت شناور شلیک می‌شود.


تصویر
در شرایط اضطراری حفظ شناورها ار تصادف در اولویت قرار می‌گیرد.


سرویس‌دهی از پاشنه
روش دوم که البته روشی نادر به شمار می‌رود؛ سرویس دهی از پاشنه است. در این حالت شناور مقصد شناور سرویس‌دهنده را از سمت پاشنه‌ی آن دنبال می‌کند. ابتدا شناور سرویس‌دهنده یک بویه را به عنوان نشانه در آب رها می‌کند و شناور سرویس‌گیرنده موقعیت خود را با آن تنظیم می‌کند. پس از این عمل شناور تدارکاتی لوله‌ی مخصوص را در آب رها می‌کند و شناور سرویس‌گیرنده آن را دریافت کرده و با اتصال آن به مخزن اقدام به سوخت‌گیری می‌کند. استفاده از این روش بسیار محدودتر از روش پیشین است چرا که امکان برقراری تنها یک تماس وجود دارد؛ لکن پایین بودن ریسک در این روش به علت کمتر شدن احتمال تصادفات در اثر خطا، سبب شده این روش نسبت به روش پهلو‌به‌پهلو ایمن‌تر باشد.

سرویس‌دهی هوایی
روش سوم روشی که از آن تحت عنوان Vertical Replenishment یا VERTREP یاد می‌شود. در این روش از یک بالگرد جهت جابجایی تدارکات از شناور مبدأ به مقصد استفاده می‌شود. مزیت این روش در آن است که دیگر نیازی به حرکت دو شناور در نزدیکی یکدیگر وجود ندارد و به همین علت احتمال صادفات به حداقل ممکن کاهش می‌یابد؛ لکن سرعت و حجم جابجایی تدارکات با توجه به نوع بالگرد مورد استفاده محدود خواهد شد.

تصویر
در تدرکات‌رسانی هوایی سرعت و حجم جابجایی تدارکات با توجه به نوع بالگرد مورد استفاده محدود می‌گردد.

تصویر
سرویس‌دهی حین حرکت به شناور کلاس الوند نیروی دریایی ارتش




نوع مطلب :
برچسب ها :





ساعت



لوگوی حمایتی ما
لوگوی دوستان
ارتباط با سامانه فرماندهی آجا



ارتباط با سامانه فرماندهی آجا

ارتباط با سامانه فرماندهی نداجا



ارتباط با سامانه فرماندهی نداجا

تلویزیون آنلاین



آب و هوا مناطق نیروی دریایی ارتش ج ا ا



 
 
بالای صفحه